Jūsų asmens duomenų valdymas

Šiame tinklapyje gali būti naudojami slapukai ar kiti jūsų asmens duomenys tinklapio funkcionalumo tikslais. Kai kurie iš šių slapukų yra būtini, o kiti padeda mums patobulinti jūsų patirtį ir gauti duomenų, kaip ši svetainė yra naudojama.

Privatumo politika

VERTINIMAI: PREKYBOS ANTKAINIŲ APRIBOJIMAS GALI NEIGIAMAI VEIKTI RINKĄ

2009 03 18

Seimo antradienį priimtas prekybos antkainių apribojimas maisto produktams sulaukė prieštaringų vertinimų. Kai kurie politikai tai vadina Seimo klaida ir laukia prezidento veto, didieji prekybos tinklai prakalbo apie grįžimą į sovietinius laikus, o prekybininkų asociacijų atstovai aiškina, kad tai ne sumažins, o dar labiau pakels kainas. O ką apie įstatymo pataisą, kuri prekybininkų antkainius už parduodamus maisto produktus apribojo iki 20 proc. mažmeninėje prekybos rinkoje bei iki 15 proc. didmeninėje, mano už konkurenciją šalyje atsakinga Konkurencijos taryba naujienų agentūrai ELTA pakomentavo Konkurencijos tarybos administracijos vadovas Šarūnas Pajarskas.

- Vertinant konkurencijos požiūriu tokia įstatymo pataisa gali turėti neigiamų aspektų, kadangi antkainių reguliavimas rinkoje tarytum grąžina padėtį daug metų atgal. Rinkos suvaržymai ir reguliavimai, ypač kainų srityje, paprastai gerų rezultatų neatneša, jie gali iškreipti rinką ir netgi sukurti prielaidų didėti prekių kainoms.

Galima prognozuoti, kad dėl šių pataisų labiausiai nukentės smulkesnės prekybos įmonės, nes suvaržymai dėl antkainių pirmiausia atsilieps jų pelnui ir galimybėms išsilaikyti rinkoje. Tikėtina, kad atsiradus reguliavimui sumažės konkurencija, kadangi įtvirtinti konkretūs antkainių dydžiai mažmeninėje ir didmeninėje prekyboje sumažins prekybininkų galimybes ir paskatas tarpusavyje konkuruoti kainomis. Tai gali atsiliepti visiems vartotojams, nes gali sumažėti galimybių įsigyti prekių mažesnėmis kainomis. Smulkiesiems prekybininkams, ypač prekiaujantiems riboto asortimento maisto prekėmis, konkuruoti bus sunkiau. Jie negalės prarastų pajamų kompensuoti iš kitų prekių grupių, kurioms antkainiai neribojami. Tad pataisos gali ne padėti išgyventi smulkiesiems prekybininkams, o priešingai - juos žlugdyti.

- Siūlant apriboti prekybos tinklų galią jiems nuleidžiant dominavimo rinkoje kartelę iki 30 proc., Konkurencijos tarybos pozicija buvo tokia, kad nereikėtų išskirti atskiros ūkio šakos iš kitų šakų arba atskiros įmonės iš tos pačios šakos. Ar maisto produktų išskyrimas reguliuojant antkainius nesukels papildomų problemų?

- Be abejo, tokių problemų gali kilti. Pavyzdžiui, gali būti, kad didžiuosiuose prekybos tinkluose bus pakeltos kainos kitoms prekių grupėms, tarkim, gana paklausioms švaros ir buities prekėms, kad būtų išsaugotas buvęs pajamų lygis, tad tų prekių grupių vartotojai nukentės. Jeigu ir čia būtų taikomos reguliavimo priemonės, toks reguliavimas nežinia kur gali nuvesti ir sumažinti konkurenciją visoje mažmeninėje prekyboje.

Be to, kadangi dabar prekybininkai stengsis visoms prekėms taikyti maksimalius antkainius, gali pabrangti tos prekės, kurioms anksčiau buvo taikytas mažesnis. Dėl to kitos prekės gali ir neatpigti, nes tiek gamintojai, tiek prekybininkai bus suinteresuoti didesnėmis kainomis.

Manau, kad antkainių reguliavimas - didžiausia intervencija į rinką. Laisva kainodara yra esminė konkurencijos sąlyga. Bet koks įsikišimas į kainodarą iš karto mažina konkurencijos galimybes.

ELTA

Atstovė viešiesiems ryšiams